پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   تاج تراشی، راه مناسب کنترل آفت کرم گلوگاه انار
7 خرداد 1402 , ساعت 13:40

تاج تراشی، راه مناسب کنترل آفت کرم گلوگاه انار

مدیر کل دفتر پیش آگاهی و کنترل عوامل خسارت‌زای سازمان حفظ نباتات با اشاره به خسارت سنگین آفت کرم گلوگاه انار به این محصول، تاج تراشی را یکی از روش‌های مناسب برای کنترل این آفت معرفی کرد.

مدیر کل دفتر پیش آگاهی و کنترل عوامل خسارت‌زای سازمان حفظ نباتات با اشاره به خسارت سنگین آفت کرم گلوگاه انار به این محصول، تاج تراشی را یکی از روش‌های مناسب برای کنترل این آفت معرفی کرد.

اکبر آهنگران در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: آفت کرم گلوگاه انار در تمامی باغات انار کشور وجود دارد و لازم است باغداران اقداماتی را برای مدیریت آن انجام دهند.

مدیر کل دفتر پیش آگاهی و کنترل عوامل خسارت‌زای سازمان نباتات تصریح کرد: این آفت بازار پسندی میوه را از بین می‌برد و در آلودگی شدید، باعث از بین رفتن و پوسیدگی داخل میوه می‌شود. روش‌های مدیریت آفت، شیمیایی نیست و صرفا روش های فیزیکی است که از خسارت آفات جلوگیری می‌کند.

وی در خصوص مدیریت آفت کرم گلوگاه انار عنوان کرد: از آنجایی که تخم‌گذاری این آفت در تاج یا گلوگاه میوه انجام می‌شود و لارو آفت بعد از آنکه از تخم خارج می‌شود در داخل تاج میوه اندکی تغذیه داشته و از همان جا با ایجاد سوراخ وارد میوه می‌شود، لذا از دسترس خارج است و امکان توصیه یا مصرف آفت‌کش‌ها برای مدیریت آن امکان‌پذیر نیست.

آهنگران ادامه داد: به‌دلیل مراحل زندگی آفت، این عامل از مرحله تخم تا لارو و تا زمانی که به حشره بالغ تبدیل می‌شود، در دسترس نیست که بتوان مبارزه شیمیایی با آن انجام داد و لذا مدیریت آن کمی دشوارتر از سایر آفات است.

وی عنوان کرد: اگر این آفت کنترل نشود، قادر است بیش از ۵۰ درصد محصول را از بین ببرد.

مدیر کل دفتر پیش آگاهی و کنترل عوامل خسارت‌زای سازمان حفظ نباتات افزود: برای مدیریت این آفت، روش‌های غیر شیمیایی وجود دارد که علاوه بر حفظ محصول از خسارت آفت، از نظر سلامت محصول نیز حائز اهمیت است. فعالیت آفت بسته به شرایط اقلیمی مختلف، از اردیبهشت ماه آغاز می‌شود و حشرات بالغ در عرصه حضور پیدا می‌کنند؛ پس از جفت‌گیری برای تخم‌گذاری در تاج میوه آماده می‌شوند که این موضوع، در مناطق مختلف کشور معمولا در اواسط خرداد اتفاق می‌افتد.

آهنگران عنوان کرد: یکی از روش‌های توصیه شده برای مدیریت آفت، تراشیدن میله‌های پرچم داخل تاج میوه است زیرا این آفت تخم‌های خود را روی میله‌های پرچم می‌گذارد و اگر تاج تراشی انجام شود و میله‌های پرچم از داخل تاج حذف شوند، حشره بالغ آن میوه را برای تخم‌گذاری انتخاب نمی‌کند و یا با تاج تراشی، تخم‌های قرار داده شده در تاج حذف می‌شوند. در این خصوص یکسری دستگاه تاج تراش ارزان قیمت وجود دارد و لذا این روش هزینه زیادی به جز نیروی کارگری ندارد.

وی ادامه داد: هزینه کارگری برای تاج تراشی بسیار کمتر از میزان خسارتی است که در صورت عدم مدیریت آفت، به باغ وارد می‌شود، بنابراین نیاز است کشاورزان بر اساس توصیه‌های کارشناسان کلینیک‌های گیاه پزشکی و حفظ نباتات استان‌ها، زمان مناسبی که برای تاج تراشی به آنها توصیه می‌شود، انجام دهند. تاج تراشی باید بعد از گرده افشانی گل انجام شود و همچنین آفت قبل از مرحله تخم‌ریزی یا در اوایل مرحله تخم‌ریزی باشد.

آهنگران عنوان کرد: روش دیگر پوشاندن تاج میوه است. به این معنا که اگر تاج میوه با موادی همچون فوم یا لاتکس به صورت فیزیکی پوشانده شوند از تخم گذاری و خسارت آفت جلوگیری می‌شود. این روش کمک بیشتری نسبت به تاج تراشی دارد زیرا محل تاج را کامل می‌پوشاند.

مدیر کل دفتر پیش آگاهی و کنترل عوامل خسارت‌زای سازمان حفظ نباتات تاکید کرد: این آفت در انارهایی که ترک خورده‌اند نیز می‌تواند در محل ترک خوردگی، تخم‌ریزی کند بنابراین لازم است توجه ویژه‌ای در خصوص تغذیه و آبیاری باغات انار انجام شود تا از ترک خوردگی در این میوه جلوگیری شود.

آهنگران جمع‌آوری و امحا میوه‌های انار آلوده از روی درخت و یا ریخته در پای درختان در طول فصل را از موثرترین راهکارهای مدیریت آفت عنوان کردند.

وی ادامه داد: برای اینکه باغداران در مناطق مختلف کشور به صورت عینی با روش‌های مدیریت آفت آشنا شوند، در سال جاری در استان‌های با سطح انار کاری زیاد، قطعات آزمایشی برای اجرای مدیریت تلفیقی آفت تحت عنوان پایلوت‌های الگویی مدیریت تلفیقی کرم گلوگاه انار در نظر گرفته شده است. این قطعات آزمایشی در سطح باغ برخی کشاورزان پیشرو انتخاب شده است. مقرر شده تا روش‌های مختلف مدیریت آفت به صورت تیمارهای مختلف در این قطعات انجام شود و به صورت الگویی برای آموزش کشاورزان منطقه قرار گیرد تا کشاورزان با این روش‌ها آشنا شوند و در انتها تاثیر آن را در کنترل آفت‌ها مشاهده کنند.

آهنگران بیان کرد: این آفت خصوصی است و عملیات کنترل این آفت بر عهده خود کشاورزان است، اما ما به صورت توصیه و ارائه دستورالعمل‌های فنی و نیز اجرای قطعات آزمایشی الگویی قصد داریم تا آخرین روش‌های مناسب برای مدیریت آفت را به کشاورزان ارائه کنیم.

مطالب مرتبط

طرح پیش آگاهی مدیریت تلفیقی آفت کرم گلوگاه انار برای اولین بار در فردوس اجرا شد. مدیر حفط نباتات جهاد کشاورزی استان گفت : با توجه به اینکه کرم گلوگاه ...
عملیات ردیابی آفات قرنطینه‌ای مگس میوه مدیترانه‌ای و میوه انبه در مناطق مرکبات خیز شهرستان کازرون آغاز شد. حمید رشیدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون گفت: آفات قرنطینه‌ای مگس میوه ...
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: طرح کنترل بیولوژیک آفات با رها سازی زنبور‌های تریکوگراما و براکون در مزارع گوجه فرنگی و باغات انار در حال اجراست....
آفت کرم گلوگاه انار سالانه خسارت زیادی به انارستان های شهرضا وارد می‌کند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اصفهان؛ مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت:کرم گلوگاه ...
No Thoughts on تاج تراشی، راه مناسب کنترل آفت کرم گلوگاه انار

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>