جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   سازمان حفظ نباتات به دنبال هوشمندسازی پیش‌آگاهی
29 فروردین 1402 , ساعت 10:04

سازمان حفظ نباتات به دنبال هوشمندسازی پیش‌آگاهی

مدیر کل دفتر پیش آگاهی و کنترل عوامل خسارت‌زای سازمان حفظ نباتات گفت: روش‌های نوینی در پیش‌آگاهی عوامل خسارت‌زا در کشور در حال توسعه است. این سازمان به دنبال هوشمندسازی پیش‌آگاهی آفات است.

مدیر کل دفتر پیش آگاهی و کنترل عوامل خسارت‌زای سازمان حفظ نباتات گفت: روش‌های نوینی در پیش‌آگاهی عوامل خسارت‌زا در کشور در حال توسعه است. این سازمان به دنبال هوشمندسازی پیش‌آگاهی آفات است.

اکبر آهنگران در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: با هوشمندسازی پیش آگاهی به طور سیستمی زمان دقیق مبارزه مشخص و به کشاورزان اعلام می‌شود.

وی افزود: این موضوع بسیار اهمیت دارد زیرا اگر در عرصه کشاورزی، در زمان مبارزه با آفات تعجیل یا تاخیر شود، تاثیر و کارایی لازم را در کنترل آفت نداشته و ممکن است منجر به بروز خسارت در محصول شود.

این مقام مسئول درباره عوامل خسارتزای بخش کشاورزی گفت: در مجموع سه نوع عامل خسارت‌زا اعم از آفات (حشرات، کنه‌ها)، بیماری‌ها و علف‌های هرز، محصولات گیاهی را تهدید می‌کنند.

مدیر کل دفتر پیش آگاهی و کنترل عوامل خسارت‌زا عنوان کرد: در کنترل عوامل خسارت‌زا از انواع روش‌های کنترل در قالب مدیریت تلفیقی آفت استفاده می‌شود. لذا کنترل آفات صرفا بر کاربرد سموم شیمیایی متمرکز نبوده و کنترل شیمیایی به‌عنوان آخرین ابزار در مدیریت تلفیقی آفات توصیه می‌شود.

آهنگران با اشاره به مدیریت تلفیقی عوامل خسارت‌زا بیان کرد: در این خصوص روش‌های به‌زراعی و رعایت تناوب زراعی اهمیت دارد، به‌طوری که در صورت کشت مداوم و بدون تناوب یک محصول، منجر به افزایش جمعیت عوامل خسارت‌زا و ایجاد خسارت به محصول خواهد شد.

وی افزود: استفاده از بذر سالم، ضدعفونی شده و دارای گواهی سلامت نیز در مدیریت عوامل خسارت‌زا تاثیر بسزایی دارد.

.

اهمیت استفاده از بذر ضدعفونی شده

مدیر کل دفتر پیش آگاهی و کنترل عوامل خسارت‌زا عنوان کرد: بذور ضد عفونی شده، حفاظت گیاهچه را در مقابل برخی از عوامل خسارتزایی که در اول فصل ایجاد آلودگی می‌کنند، تضمین می‌کند. بنابراین یکی دیگر از توصیه‌ها در مدیریت تلفیقی، استفاده از بذور ضد عفونی شده است.

آهنگران در ادامه با بیان اینکه برای کنترل بسیاری از آفات، رقم گیاه مورد کشت بسیار مهم است، گفت: استفاده از ارقام مقاوم و یا ارقام دارای حساسیت کمتر نسبت به عامل خسارت‌زایی که شیوع و جمعیت بالایی در منطقه دارد، توصیه می‌شود.

مدیر کل دفتر پیش آگاهی و کنترل عوامل خسارت‌زا با بیان اینکه روش دیگر مدیریت آفات استفاده از کنترل بیولوژیک و تجهیزات غیرشیمیایی است، عنوان کرد: در کنترل بیولوژیک از عوامل زنده مفید برای کنترل کردن یک عامل خسارت‌زا استفاده می‌شود. به صورتی که عوامل زنده مفیدی که می‌توانند در برابر عامل خسارت‌زا به عنوان دشمن طبیعی عمل کنند و آن عامل خسارت‌زا را از بین ببرند، یک روش دوست‌دار طبیعت نیز هست. همچنین روش‌های مکانیکی و فیزیکی نیز در مدیریت تلفیقی عوامل خسارت‌زا توصیه می‌شوند.

وی تصریح کرد: در اصول مدیریت آفات در نهایت به استفاده از سموم یا آفت کش‌ها می‌رسیم و آن هم زمانی است که جمعیت آفت به آستانه خسارت اقتصادی برسد و یا در مورد بیماری‌ها علایم اولیه بیماری در منطقه مشاهده شود. یا شرایط بروز و گسترش بیماری فراهم باشد.

آهنگران عنوان کرد: در خصوص مبارزه شیمیایی موضوع پیش آگاهی بسیار اهمیت دارد، چرا که با کمک آن زمان دقیق مبارزه با آفت به کشاورز توصیه می‌شود. آن زمان حساس‌ترین و بهترین زمان برای از بین بردن آفت بوده که بیشترین کارایی از مبارزه شیمیایی حاصل شود.

.

کاهش ۴۰ درصدی محصولات کشاورزی در صورت عدم کنترل عوامل خسارت‌زا

آهنگران در خصوص میزان خسارتی که توسط عوامل خسارت‌زای گیاهی می‌تواند ایجاد شود، گفت: آماری که فائو منتشر کرده عنوان می‌کند که آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز به‌طور متوسط می‌توانند حدود ۴۰ درصد خسارت بر عملکرد محصول داشته باشد.

وی افزود: ۴۰ درصد در حوزه محصولات گیاهی از اهمیت بسیاری برخوردار است. اگر در نظر بگیریم که در کشور سالانه حدود ۱۱۰ تا ۱۱۵ میلیون تن تولیدات محصولات گیاهی داریم، در صورت عدم کنترل عوامل خسارت‌زای گیاهی بیش از ۴۰ میلیون تن محصولات کشاورزی، بر اثر عوامل خسارت‌زای گیاهی از بین می‌رود.

مطالب مرتبط

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خوزستان از رهاسازی ۲ نوع زنبور براکون و تلنموس در مزارع استان برای مبارزه بیولوژیک با آفت‌ها خبر داد. ناجی شهیب زاده گفت: کنترل ...
No Thoughts on سازمان حفظ نباتات به دنبال هوشمندسازی پیش‌آگاهی

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>