جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, ایران, کرمان  »   افتتاح نخستین قرارگاه مقابله با مهاجمان زیستی جنوب‌شرق کشور در کرمان + فیلم
17 خرداد 1402 , ساعت 13:53

افتتاح نخستین قرارگاه مقابله با مهاجمان زیستی جنوب‌شرق کشور در کرمان + فیلم

نخستین قرارگاه مقابله با مهاجمان زیستی جنوب‌شرق کشور روز چهارشنبه برای پیشگیری و کنترل آفات کشاورزی در کرمان افتتاح شد.

نخستین قرارگاه مقابله با مهاجمان زیستی جنوب‌شرق کشور روز چهارشنبه برای پیشگیری و کنترل آفات کشاورزی در کرمان افتتاح شد.

اولین قرارگاه مقابله با مهاجمین زیستی و مرکز تحقیقات مهاجمین زیستی با حضور دکتر رنجبر اقدم معاون وزیر و رئیس حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی، دکتر جلالی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، مهندس بیگلری رئیس سازمان جهاد کشاورزی، دکتر کریمی مدیر کل پدافند غیرعامل استان کرمان، جانشین قرارگاه پدافند غیرعامل زیستی و هیات همراه و مدیر کل های پدافند غیرعامل استان های جنوب و جنوب شرق کشور در استانداری کرمان برگزار شد.

در پی شیوع آفت های مختلف بویژه در مزارع و باغ های خرما، پسته، گردو، بادام و دیگر محصولات استان کرمان و دیگر استان های جنوب شرق کشور، راه اندازی قرارگاه عملیاتی مقابله با مهاجمان زیستی تدارک دیده شده تا ضمن ارائه آموزش های لازم به بهره برداران زمینه های پیشگیری و درمان سریع تر در دستور کار قرار گیرد.

سردار قمی معاون امور استان‌های سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: اهمیت مقابله با مهاجمان زیستی در جنوب کشور و استان‌هایی که بحث حفظ نباتات و امنیت غذایی را به علت تامین نیاز خودشان و استان‌های همجوار دارند، مورد توجه است.
وی ادامه داد: سازمان پدافند غیرعامل در حوزه‌های مختلف قرارگاه‌هایی برای مقابله با تهدیدات نوین دارد که قرارگاه زیستی یکی از آنهاست.
معاون امور استان‌های سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به آفاتی از جمله سوسک سرخرطومی در نخلستان‌های جنوب و شرق استان گفت: اولین قرارگاه زیستی در مقابله با مهاجمانی که حوزه نباتات و زیرساخت‌های حوزه کشاورزی را دچار خطر کردند در استان کرمان تشکیل شده است.
قمی بیان کرد: در این قرارگاه پنج استان فارس، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کرمان برای هم افزایی و همکاری بیشتر برای مقابله با مهاجمین زیستی فعال می‌شود.

.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان هم در حاشیه مراسم افتتاح این قرارگاه گفت: کرمان و جنوب شرق کشور به دلایل گوناگون و متنوع بودن محصولات در معرض طیف وسیعی از تهدیدهای زیستی قرار دارند و در مقاطع مختلف یا درگیر این آسیب ها هستند یا در آستانه درگیری قرار دارند..

رحمان جلالی با تاکید بر اینکه این قرارگاه به واسطه مدیریت در دیده بانی و مرزبانی در مقابله با مهاجمان زیستی و تعامل همه جانبه در سطح ملی بین وزارتخانه های بهداشت جهاد کشاورزی و پدافند غیرعامل کشور شکل گرفته و کمیته مشترک در سطح ملی و بین دستگاه ها برای مقابله با مهاجمان زیستی بزودی شکل خواهد گرفت و نخستین رزمایش زیستی مشترک بین دستگاهی نیز با برای مقابله با مهاجمان زیستی با پنج استان جنوبشرق کشور برگزار می شود.

وی از راه اندازی میزهای رصد و پایش تهدیدات زیستی، هشدار سریع، آشکارسازی و تشخیص، تریاژ و تخلیه، میز درمان، بهداشت و پیشگیری، قرنطینه و محدودسازی، رفع آلودگی و حذف منابع آلوده در قرارگاه مقابله با مهاجمان خارجی در روزهای آتی خبر داد و گفت: میز بازتوانی و بازسازی، مدیریت افکار عمومی و اطلاع رسانی ساختار نیز در این قرار راه اندازی خواهند شد.

کرمان از جمله قطب های مهم تولید خرما، پسته، محصولات جالیزی و دیگر تولیدات کشاورزی به شمار می رود که سهم بسزایی از صادرات ایران را در این بخش ها به خود اختصاص داده است؛ خرمای مضافتی شرق دیار کریمان شهره کشور و جهان است اما چند وقتی است آفت سوسک سرخرطومی حنایی که دامن این نوع درختان خرما را در کنار سایر آفت ها گرفته، زنگ خطر جدی را به صدا درآورده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گفت: جنگ های نوین در حال حاضر جنگ ها زیستی است و بهترین روش مبارزه با آفات زیستی آرایش قرارگاهی است که باید به ارایش عملیاتی منجر شود.

وی تصریح کرد: با اجرای طرح‌های کوتاه مدت مانند منع انتقال پاجوش ها، طرح میان مدت و بلندمدت و پشتیبانی سخت افزاری و مالی می توان به نتیجه مطلوب دست یافت.

.

.

دکتر رنجبر اقدم معاون وزیر و رئیس حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی در این نشست گفت:رسالت سازمان حفظ نباتات ، حفاظت از نباتات و گیاهان است. حفاظت و حراست گیاهان و نباتات استراتژیک جایگاه ویژه ای دارد و در شرایط عادی ۳۰تا۴۰درصد از محصولات کشاورزی تحت تأثیر عوامل خسارت زا پر مسیر فرایند تولید از بین می رود.
وی اذعان داشت:اولین مانع در مقابله با عوامل خسارت زا، بحث قرنطینه و مهاجمین زیستی است که نیاز به توسعه و مدیریت بیشتر دارد.
دکتر رنجبر اقدم تصریح کرد:با توجه به تنوع گیاهی، ظرفیت پذیرش مهاجمین نیز افزایش می یابد و عوامل مخرب نیز طیف وسیعی دارند که کار مبارزه با مهاجمین نباتی را افزایش می دهد.م
وی اظهار داشت: گونه سوسک سرخرطومی حنایی، یک نمونه از هزاران گونه ای است که ایجاد خسارت می کند.
دکتر رنجبر اقدم اظهار داشت: بیشترین عوامل مهاجم های غیر بومی را در استان های جنوبی که مرزهای آبی کنترل نشده دارند، وارد کشور می شوند و با انتقال پاجوش های آلوده و درختان قطع شده آلوده به دیگر نقاط کشور این آفت به کل کشور منتقل می شود.
وی ابراز داشت: ورود آفات به کشور کاملا برنامه ریزی شده است و ایجاد قرارگاه ها در شرایط کنونی جایگاه ویژه ای دارد و در صورتیکه این امر به سرعت انجام نشود در مسیر حفظ امنیت غذایی دچار مشکلات عدیده ای علیرغم تولیدات گسترده محصولات کشاورزی، می شویم.
وی افزود:همکاری و همدلی در مبارزه با آفات و بیماری ها کلید موفقیت در این مسیر است که کوچکترین کم کاری و منفعت طلبی جمعی و فردی، می تواند عواقب جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

.

مهندس بیگلری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان در این نشست گفت: امنیت غذایی، دسترسی همه مردم به غذای کافی جهت داشتن جامعه ای سالم است و تأمین امنیت غذایی وظیفه سازمان جهاد کشاورزی است.

وی تصریح کرد: موجود بودن غذا، دسترسی به غذا و پایداری در دریافت غذا سه رکن اساسی تأمین امنیت غذایی می باشد.

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی تحت تأثیر عوامل بیرونی، زیستی و اقلیمی است، افزود: بخش کشاورزی افتخار دارد با بهره برداران این بخش همکاری می کند و هم دلی و همراهی کشاورزان طی این مسیر را تسریع می کند.

مهندس بیگلری خاطرنشان کرد: بخش کشاورزی نسبت به بقیه بخش از اهمیت ویژه ای برخوردار است و در تولید محصولات کشاورزی از لحاظ عملکرد و سطح زیر کشت دارای رتبه های برتر در کشور می باشد و ۸۵ درصد صادرات استان به بخش کشاورزی اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی رشد اقتصادی بالاتری نسبت به بخش های دیگر دارد، افزود: با حمایت ویژه از بخش کشاورزی و ادامه فعالیت قرارگاه های عملیاتی مقابله با مهاجمین زیستی، این بخش چشم انداز خوبی را در آینده نوید می دهد.

.

در ادامه دکتر زهدی رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان گفت: مخاطرات زیستی مهمی در استان وجود دارد که یکی از این مخاطرات آفت سوسک سرخرطومی حنایی در نخلستانهای استان است که جهت مبارزه با این آفت قرارگاه امنیتی با زیرمجموعه چهار کمیته تشکیل و در حال انجام فعالیت می باشد.

وی اظهار داشت:از دیگر مخاطرات زیستی مهم زنجرک خرما در مناطق خرماخیز و مگس مدیترانه ای است که اقدامات لازم انجام شده است.

.

دکتر کریمی مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری کرمان در این نشست گفت: مقابله با مهاجمین زیستی نیاز به تفکر ملی و حمایت ملی دارد.

وی افزود: در بحث پدافند غیرعامل لازم است کلیه دستگاهها و سازمان ها قوی تر و با هماهنگی بیشتر عمل کرد تا به نتایج مطلوب دست یافت

مطالب مرتبط

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی از پایش مستمر و روزانه آفت قرنطینه‌ای سوسک سرخرطومی حنایی در نخیلات استان توسط کارشناسان خبر داد. کبری توکلی اظهار داشت: ردیابی و ...
سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، شکل‌گیری نهضت مردمی و ممنوعیت انتقال پاجوش‌ را راهکار اصلی مبارزه با آفت خطرناک سوسک سرخرطومی درختان نخل دانست و گفت: برخی مواقع اعتبار برای مبارزه نیاز نیست ...
آفت سرخرطومی حنایی خرما بعنوان یکی از مخرب ترین آفات و ازعوامل مهم تهدید کننده امنیت غذایی در سطح جهان می باشد ودر حال حاضر یکی از آفات قرنطینه ای در ایران به ...
پاجوش‌های نخل آلوده به آفت سوسک سرخرطومی حنایی در شهرستان گراش به مقصد نرسید. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گراش از توقف و امحای ۳۸ اصله پاجوش نخل آلوده به آفت ...
No Thoughts on افتتاح نخستین قرارگاه مقابله با مهاجمان زیستی جنوب‌شرق کشور در کرمان + فیلم

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>