عرصه‌های منابع طبیعی استان سمنان با طغیان پنج آفت مواجه است
عرصه‌های منابع طبیعی استان سمنان با طغیان پنج آفت مواجه است

رییس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: پنج نوع آفت در عرصه‌های منابع طبیعی استان به مرحله طغیان رسیده است. حمید رضا عبدوس روز یکشنبه ابراز کرد: ملخ کوهان‌دار تاغ، ملخ شکم بادمجانی، اورس واش، زنجره، و سفیدک تاغ، جزو پنج آفت طغیان‌کرده در عرصه‌های منابع طبیعی استان […]

رییس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: پنج نوع آفت در عرصه‌های منابع طبیعی استان به مرحله طغیان رسیده است.

حمید رضا عبدوس روز یکشنبه ابراز کرد: ملخ کوهان‌دار تاغ، ملخ شکم بادمجانی، اورس واش، زنجره، و سفیدک تاغ، جزو پنج آفت طغیان‌کرده در عرصه‌های منابع طبیعی استان سمنان است.

وی ادامه داد: شیوع آفت در عرصه‌های منابع طبیعی فقط در ایران مطرح نیست، بلکه با توجه شرایط اقلیمی، خشکسالی و کاهش بارندگی، شیوع آفت در جهان افزایش یافته است.

عبدوس تصریح کرد: سازمان منابع طبیعی در مبارزه با آفت‌های عرصه‌های مرتعی و جنگلی به دلیل زیست حیات وحش، مجاز به مبارزه شیمیایی نیست و تمام مبارزه با آفت‌ها باید به صورت فیزیکی قطع نقاط آلوده درخت و مبارزه زیستی باشد.

رییس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی استان سمنان اضافه کرد: آفت زنجره از راسته حشرات دارای بال‌های شفاف و شیشه‌ای است و شرایط اقلیمی و خشکسالی موجب ایجاد حالت طغیانی آفت نوظهور زنجره با عمر بین هفت تا ۱۷ سال در شهرستان آرادان شده است.

رییس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی استان سمنان اظهار کرد: زنجره بالغ با تخم‌ریزی روی سرشاخه‌ها موجب بازداری فعالیت بافت گیاه و در نهایت سبب خشک و ضعیف شدن سرشاخه‌ها می‌شود و خسارت اصلی مربوط به پوره‌های آفت است که پس از خروج از تخم وارد خاک شده و پس از استقرار بر روی ریشه شروع به تغذیه می‌کنند.

وی اضافه کرد: اکنون مراتع و اراضی کشاورزی در شهرستان آرادان استان سمنان درگیر با آفت زنجره است که حالت طغیانی دارد.

وی افزود: طول زندگی حشره زنجره بین هفت تا ۱۷ سال است که پس از بالغ شدن روی خاک می‌آید و از شیره گیاه تغذیه می‌کند و پس از پوست‌اندازی و جفت‌گیری از بین می‌رود و پس از تبدیل تخم‌ها به پوره، این حشره به عمق ۲۰ تا ۴۰ سانتیمتری خاک نفوذ و از ریشه گیاه تغذیه می‌کند و با بالغ شدن به روی خاک می‌آید.

عبدوس بیان کرد: اکنون ۱۵۰ هکتار از وسعت مراتع شهرستان آرادان درگیر آفت زنجره است.

وی ادامه داد: این حشره نورگریز است و صدای زیادی از خود تولید می‌کند که آزاردهنده است.

وی گفت: صدای زیاد حشره زنجره برای اعلام خطر و جذب جنس ماده برای جفت‌گیری است.

رییس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی استان سمنان ابراز کرد: جمعیت آفت زنجره در آرادان شناسایی شد و هنوز برای مبارره توصیه نشده است و متخصصان در حال پایش و تحقیقات هستند.