۴۰۰۰ هکتار از تاغزارهای استان سمنان درگیر سفیدک است / استفاده از محصول زیستی دانش بنیان برای کنترل سفیدک تاغ
۴۰۰۰ هکتار از تاغزارهای استان سمنان درگیر سفیدک است / استفاده از محصول زیستی دانش بنیان برای کنترل سفیدک تاغ
بیشترین آلودگی تاغزارها به آفت سفیدک تاغ در کشور با وسعت چهار هزار هکتار مربوط به استان سمنان است.

مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: بیشترین آلودگی تاغزارها به آفت سفیدک تاغ در کشور با وسعت چهار هزار هکتار مربوط به استان سمنان است.

حمیدرضا قنبری ابرار کرد: تاغزارهای استان سمنان بیش از ۱۹۰ هزار هکتار وسعت دارد که از این میزان ۱۲۰ هزار هکتار تاغزارهای دست‌کاشت و ۷۰ هزار هکتار به صورت طبیعی رویش کرده‌اند.

وی افزود: عملیات کنترل فیزیکی ۲۶۰ هکتار از وسعت تاغزارهای آلوده به آفت سفیدک از طریق برش شاخه و ۱۰ هکتار به صورت محلول پاشی مبارزه انجام شد.

تولید آزمایشی محلول زیستی برای از بین بردن آفت سفیدک تاغ در استان سمنان برای اولین بار در کشور

مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: مبارزه شیمیایی با آفت‌ها در عرصه‌های منابع طبیعی به دلیل حفاظت از حیات وحش ممنوع است و بر این پایه طی تفاهمنامه با یک شرکت دانش بنیان، محلول زیستی برای از بین بردن آفت سفیدک تاغ تولید و در وسعت ۱۰ هکتار کار محلول پاشی و مبارزه زیستی با آفت در استان سمنان برای اولین بار در کشور اجرایی شد که برای اظهار نظر درباره اثر محلول‌پاشی باید منتظر نتیجه ماند.

وی اضافه کرد: امسال به دلیل تغییرات اقلیمی، خشکسالی و گرمایش درختان روبه ضعف هستند آفت‌ها عامل ثانویه بیماری درختان محسوب می‌شود.

قنبری با یادآوری پنج منطقه رویشی در ایران ادامه داد: هر یک از منطقه‌های رویشگاه‌هایی درگیر نوعی از آفت‌ها است و مبارزه مکانیکی و زیستی با همراهی دانش‌بنیان‌ها برای از بین‌بردن آلودگی در تمام مناطق دست اقدام است.

وی خاطر نشان کرد: معاونت حفاظت و حمایت سازمان منایع طبیعی و آبخیزداری برای مبارزه با آفت‌ها و بیماری‌ها در مناطق جنگلی و مرتعی با همراهی مرکز تحقیقات جنگل و مرتع منابع طبیعی، اعضای علمی و دانشگاهی در قالب کمیته گیاهپزشکی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری که تلفیقی از اعضای علمی و پزشکی است برای مبارزه‌ها علیه آفت‌ها تصمیم‌گیری می‌کند.

سفیدک تاغ نوعی بیماری انگلی است و موجب خشکیدن تدریجی درختان می شود و هرس درختان آلوده تنها راه مقابله با برخی بیماری های درختان از جمله این انگل است.

تاغ به عنوان یک گونه مقاوم به خشکی یکی از گونه های اصلی و مهم در عملیات بیابان زدایی است به طوری که در طول چندسال گذشته سطح زیادی از مناطق بیابانی با این گونه احیا و روند پیشروی بیابان در این مناطق، تا حد بسیار زیادی کنترل شد.

تاغ‌ درختچه ای از تیرهٔ تاج‌خروسان و زیرتیره اسفناجیان، با مقاومت زیاد در برابر خشکی و گرما با شبکه ریشه‌ای گسترده است که در جلوگیری از گسترش کویر نقشی ممتاز دارد.