تولید کیت تشخیص سریع بیماری بورخلدریا زعفران / تولید بنه گواهی‌ شده و ارگانیک زعفران
تولید کیت تشخیص سریع بیماری بورخلدریا زعفران / تولید بنه گواهی‌ شده و ارگانیک زعفران

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی از تولید کیت تشخیص سریع بیماری بورخلدریای زعفران برای مقابله با ورود خسارت به زعفران‌کاران خبر داد. مسعود نجف نجفی در خصوص برنامه‌های مهم سال ۱۴۰۲ در این مرکز بیان کرد: عمده مراحل زراعت زعفران به‌صورت دستی و توسط کارگر انجام می‌شود. در حال […]

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی از تولید کیت تشخیص سریع بیماری بورخلدریای زعفران برای مقابله با ورود خسارت به زعفران‌کاران خبر داد.

مسعود نجف نجفی در خصوص برنامه‌های مهم سال ۱۴۰۲ در این مرکز بیان کرد: عمده مراحل زراعت زعفران به‌صورت دستی و توسط کارگر انجام می‌شود. در حال حاضر هزینه کارگری بسیار افزایش‌یافته است و به دلیل اینکه زمان کشت زعفران و برداشت آن بسیار محدود است و مناطق زعفران نیز محدود هستند، بنابراین کشاورزان علاوه بر پرداخت پول زیاد با مشکل کارگر مواجه هستند. که لازمه حل این مشکلات حرکت به سمت مکانیزه کردن است. تا هزینه‌های تولید کاهش پیداکرده و به سود کشاورز افزوده شود.

وی ادامه داد: این موضوع در برنامه‌های سال ۱۴۰۲ و آتی مرکز تحقیقات خراسان رضوی قرارگرفته است. برای دستیابی به این اهداف طراحی و ساخت سورتر پشتی تراکتوری و پیاز کار مخصوص مزارع تولید بنه زعفران را انجام دادیم. با کمک این تجهیزات می‌توان پیازهای مرغوب و مناسب برای کشت را جدا و با روشی مناسب کشت کرد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی بیان کرد: یکی دیگر از مشکلات زنجیره ارزش زعفران کاهش کیفیت زعفران به دلیل خشک‌کردن نامناسب آن است. در این رابطه نیز خشک‌کن اتومات و اتویی زعفران توسط محققان این مرکز طراحی، ساخته و به بازار عرضه‌شده است. کروسین مهم‌ترین رنگ‌دانه زعفران است که تولید خالص آن ارزش‌افزوده زیادی به همراه دارد.

نجف نجفی اضافه کرد: محققان مرکز تحقیقات خراسان رضوی موفق شده‌اند به دانش فنی تولید کروسین با خلوص بالادست یابند که این خود ارزش‌افزوده چندین برابری را در بازارهای صادراتی به همراه دارد.


تولید بنه گواهی‌شده و ارگانیک زعفران / تولید کیت تشخیص سریع بیماری بورخلدریا زعفران

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی با اشاره به دستاوردهای پژوهشی طرح کلان زعفران در سال گذشته بیان کرد: سازمان تات در راستای چابک سازی، هدفمندسازی و افزایش اثربخشی برنامه‌های خود چندین طرح کلان در خصوص مسائل اساسی کشاورزی کشور تعریف کرده است که یکی از آن‌ها در حوزه زعفران است. با توجه به وجود دانش فنی و کارشناسی و نیز حضور بازیگران اصلی زنجیره ارزش زعفران (تولیدکنندگان، صادرکنندگان و کارشناسان) در استان خراسان رضوی، مسئولیت اجرای ملی این طرح کلان به مرکز تحقیقات خراسان رضوی واگذار شد.

وی ادامه داد: در سه سالی که از اجرای این طرح می‌گذرد شاهد جهشی در اجرای طرح‌های تحقیقاتی مرتبط با زعفران هستیم که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تولید بنه گواهی‌شده و ارگانیک زعفران، تولید کیت تشخیص سریع بیماری پوسیدگی بنه (پیاز) زعفران، طراحی و ساخت سورتر پشت تراکتوری بنه زعفران، طراحی و ساخت پیاز کار مخصوص مزارع تولید بنه زعفران، تولید کروسین با خلوص بالا و خشک‌کن اتو مات اتویی زعفران اشاره کرد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی افزود: یکی از مهم‌ترین مشکلات زعفران آن است که این محصول برخلاف سایر محصولات، فاقد بنه یا اندام تکثیر گواهی‌شده و استاندارد است. استفاده از بنه گواهی‌شده و استاندارد موجب افزایش محسوس عملکرد در واحد سطح می‌شود و حال اگر بنه استانداردی داشته باشیم که ارگانیک هم باشد، آنگاه یکی از ملزومات تولید زعفران ارگانیک فراهم‌شده و این خود ارزش‌افزوده زیادی را برای فروش زعفران ارگانیک به همراه خواهد داشت.

نجف نجفی افزود: قیمت محصول ارگانیک تفاوت فاحشی با زعفران معمولی داشته و استقبال کشورهای اروپایی از این نوع زعفران بسیار زیاد بوده است.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی اضافه کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که در سالیان اخیر در مزارع زعفران بروز کرده است، بیماری بورخلدریا است که موجب پوسیدگی بنه زعفران و کچلی مزارع آن می‌شود. شناسایی این بیماری کار زمان‌بری بوده و محققان با تولید کیت تشخیص سریع بیماری بورخلدریا یا پوسیدگی بنه زعفران، امکان تشخیص سریع آن و جلوگیری از انتقال مواد گیاهی از مزارع آلوده به سایر نقاط و گسترش آلودگی را فراهم ساختند.

.