خطر از بین رفتن محصول کشاورزان بویراحمدی به وسیله زنگ زرد گندم
خطر از بین رفتن محصول کشاورزان بویراحمدی به وسیله زنگ زرد گندم
حدود یک ماه می شود که نشانه های بیماری زنگ زرد در برخی از گندمزارهای بویراحمد پیدا شده و کارشناسان هشدار می دهند در صورت انجام نشدن اقدام های به موقع احتمال از بین رفتن همه تولیدات کشاورزان این شهرستان وجود دارد.

مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: بیماری زنگ زرد در برخی مزارع گندم بویراحمد مشاهده شده اما با وجود صدور ۱۵ اطلاعیه و حتی ارسال پیامک با تلفن های همراه بهره برداران این شهرستان آن را جدی نگرفته اند و خطر نابودی در کمین تولیدات گندم آنان است .

حسین لایقی مطلق عنوان کرد: آفت زنگ زرد از جمله بیماری‌های محصول گندم است که در مواقعی که مزرعه دارای رطوبت بالا و دمای پایین باشد، شرایط برای شیوع آن مساعد می‌شود.

● تاکنون تنها در ۷۰۰ هکتار از مزارع شهرستان بویراحمد مبارزه انجام گرفته درحالی که گستره درگیر بیماری بسیار بیشتر از این میزان است.

● براساس قانون تامین سموم و انجام عملیات مبارزه برای بیماری زنگ زرد گندم بر عهده کشاورزان است و مسوولان جهاد کشاورزی وظیفه بازدید، نظارت و آگاهی بخشی در صورت مشاهده نشانه بیماری را دارند.

● حدود یک ماه می شود که نشانه های بیماری زنگ زرد در برخی از گندمزارهای بویراحمد پیدا شده و کارشناسان هشدار می دهند در صورت انجام نشدن اقدام های به موقع احتمال از بین رفتن همه تولیدات کشاورزان این شهرستان وجود دارد.

● این بیماری در کمین مزارع مناطق سردسیری استان مانند شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون است

● بیماری در مزارع دهستان‌های دلی اولاد مؤمن و دشت روم، سپیدار و چیتاب از توابع شهرستان بویراحمد مشاهده شده است.

● کشاورزان نسخه الکترونیکی را از کلینیک‌های مجاز تهیه و سم اختصاصی آن را از داروخانه‌های گیاه پزشکی دارای مجوز دریافت و سمپاشی مزارع را انجام دهند.

● کشاورزان مناطق گرمسیری کهگیلویه وبویراحمد با مشاهده نشانه های بیماری زنگ زرد نسبت به سم پاشی مزارع خود اقدام کرده اند و خسارتی در آن مناطق گزارش نشد

به گزارش ایرنا: شهرستان بویراحمد از مناطق سردسیری کهگیلویه وبویراحمد است که امسال به علت ۵۰ روز بارندگی بهاره شاهد بروز بیماری زنگ زرد بود. مزارع گندم شهرستان بویراحمد کوچک است و بهره برداران اعتقاد دارند که سم پاشی گندمزارها برایشان به صرفه نیست و این امر کارشناسان را به از بین رفتن محصولات گندم این شهرستان که اکنون در مراحل پایانی دوران داشت تولید گندم است نگران کرده است.

به گفته کارشناسان بیم آن می رود زنگ زرد همه زحمات کشاورزان بویراحمدی و هزینه های آنان در مراحل کاشت و داشت را بر باد دهد.

  • منبع خبر : ایرنا