خسارت آفت کرم گلوگاه در باغات انار ساوه + فیلم
خسارت آفت کرم گلوگاه در باغات انار ساوه + فیلم
کشاورزان باید در زمان مبارزه با این آفت که از اوایل خرداد ماه آغاز می‌شود و تا اواسط شهریور که جمعیت این آفت به اوج می‌رسد، روش‌های کنترلی را در باغات خود بکار گیرند.

شهرستان ساوه با دارا بودن ۱۰ هزار هکتار باغ انار، رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است. اما آفت کرم گلوگاه انار سالانه ۲۵ درصد از محصولات باغداران را دچار خسارت می‌کند.

مظاهر یوسفی معاون پژوهشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی گفت: روش‌های تحقیقاتی متفاوتی در این مرکز بر روی کنترل کرم گلوگاه انار انجام شده که اگر دستاورد‌های علمی از سوی باغداران عملیاتی شود، جمعیت این آفت به زیر آستانه خسارت اقتصادی خواهد رسید.

● جمع آوری میوه‌های آلوده در سطح باغات و نابود کردن آنان، استفاده از پاک کردن تاج انار با استفاده از دستگاه پرچم زدا در بازه‌ی زمانی دو هفته پس از گل دهی و استفاده از پوشش‌های کاغذی نیز می‌تواند افزون بر جلوگیری از آفتاب سوختگی، مانع نفوذ آفت کرم گلوگاه در محصول انار شود.

● کشاورزان باید در زمان مبارزه با این آفت که از اوایل خرداد ماه آغاز می‌شود و تا اواسط شهریور که جمعیت این آفت به اوج می‌رسد، روش‌های کنترلی را در باغات خود بکار گیرند.

● منشأ این آفت در مناطق حاره‌ای و مدیترانه‌ای است. کرم گلوگاه، چهار نسل به صورت هم پوشانی در مرحله‌ی رشد بر روی میوه انار ایجاد می‌کند و در صورت فقدان نظارت و رسیدگی باغداران، حدود ۶۰ تا ۸۰ درصد محصولات از بین خواهد رفت. در صورت کاربرد روش‌های تلفیقی مبارزه می‌توان این میزان خسارت را تا ۵۰ درصد کاهش داد.

  • منبع خبر : خبرگزاری صداوسیما