پنجاه و پنجمین اجلاس بین المللی کدکس باقیمانده آفت کش ها در چین + عکس
پنجاه و پنجمین اجلاس بین المللی کدکس باقیمانده آفت کش ها در چین + عکس
بازگشت ایران به عنوان نایب رئیس گروه تدوین "راهنمای پایش پایداری و خلوص مواد مرجع آفتکش ها" از دستاوردهای این اجلاس بود.

پنجاه و پنجمین اجلاس بین المللی کدکس باقیمانده آفتکش ها (CCPR 55) بطور مشترک توسط سازمان خواربار جهانی (فائو) و سازمان بهداشت جهانی در شهر چنگدو در استان سیچوان کشور چین برگزار شد.

در این اجلاس که از تاریخ ۳ تا ۸ ژوئن سال ۲۰۲۴ (۱۴ تا ۱۹ خرداد سال جاری ) با حضور ۲۵۰ نماینده از کشورهای مختلف برگزار گردید، کاظم رمضانی، عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور و رئیس کمیته متناظر کدکس باقیمانده آفتکش ها(CCPR) به عنوان نماینده ایران حضور داشت.

این اجلاس با سخنرانی Xingwang Zhang معاون وزیر کشاورزی و امور روستایی چین آغاز به کار کرد. وی کمیته کدکس بین المللی آفت کش ها (CCPR) را کمیته ای موثر و کارآمد با همکاری و تعاملات خوب بین کشورها و کمیته مشترک (JMPR) نام برد.

بازگشت ایران به عنوان نایب رئیس گروه تدوین “راهنمای پایش پایداری و خلوص مواد مرجع آفت کش ها” به همراه کانادا و سنگاپور که در اجلاس پنجاه و چهارم (سال ۲۰۲۳) حذف شده بودند، اعلام نظر درخصوص حدود مجاز آفت کش های محصولات استراتژیک از جمله پسته و حمایت از عدم حذف حدود مجاز آفت کش هایی که در مدیریت آفات و بیماری های مهم کشور هنوز در حال استفاده هستند (از جمله کاربندازیم و تیامتوکسام در محصولات اساسی) برخی از دستاوردهای این اجلاسیه مهم بین المللی بود.

.

  • منبع خبر : موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور