پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, خراسان رضوی  »   کاهش عملکرد 30 درصدی تولیدات کشاورزی تبعات ریزگردها و توفان شن در گناباد
21 تیر 1395 , ساعت 8:57

رئیس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گناباد:

کاهش عملکرد ۳۰ درصدی تولیدات کشاورزی تبعات ریزگردها و توفان شن در گناباد

رئیس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گناباد گفت: توفان شن و گرد و خاک موجب کاهش 10 الی 30 درصدی تولیدات باغها و مزارع این شهرستان در سال زراعی جاری شده است.

رئیس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گناباد گفت: توفان شن و گرد و خاک موجب کاهش ۱۰ الی ۳۰ درصدی تولیدات باغها و مزارع این شهرستان در سال زراعی جاری شده است.

حسین زارع حسینی روز یکشنبه در کمیته مقابله با خسارتهای ریزگردها و توفان شن در گناباد افزود: کاهش ۵۰ درصدی بارندگی و از طرفی افزایش ریزگردها از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون موجب تاثیرهای منفی بر روی گیاهان یک ساله و کاهش ۲۵ درصدی باردهی درختان میوه شده که این میزان بسته به نوع میوه متفاوت است.
وی اظهار کرد: برخورد ریزگردها همراه با باد شدید و گرم بر سطح برگ گیاهان باعث خشک شدن آنها می شود که این مورد در مزارع پسته به خصوص در بخش شرق و ردیف های نخست درختان بیشتر است.
وی گفت: همچنین قرار گرفتن ریزگردها در سطح برگ و ذرات معلق در هوا باعث کاهش سطح فتوسنتز کننده گیاه می شود.
زارع حسینی افزایش آفاتی نظیر کنه تارتن که گرد و خاک باعث مستور شدن محل اختفا و افزایش زاد و ولد آن در محصولاتی همچون آفتابگردان و انجیر و بادمجان می شود و همچنین آفت پسیل پسته که با گرد و غبار به گیاه می چسبد و تاثیر منفی بر باروری درختان دارد را از دیگر تبعات ریزگردها در بخش کشاورزی دانست.
وی افزود: همچنین خسارتهای ناشی از توفان شن و گرد و خاک موجب تشدید رویش علفهای هرز در بخش کشاورزی شده که این امر در کاهش تولید و راندمان این بخش تاثیر بسیار دارد.
رئیس اداره تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی گناباد گفت: به دلیل استمرار خشکسالی و توفان شن و ریزگردها سطح زیر کشت گندم در این شهرستان از ۸۱۰ هکتار در سال زراعی گذشته به ۶۴۰ هکتار در سال جاری کاهش یافته و سطح کشت جو نیز از ۲۸۰۰ هکتار به ۲۰۰۰ هکتار رسیده است.
وی مهمترین اقدامهای مدیریت جهاد کشاورزی برای مقابله با اثرات خشکسالی در گناباد را کاشت درختان متناسب با اقلیم خشک و نیاز کمتر به آب مانند عناب، پسته و انجیر ذکر کرد.
وی افزود: ترویج کشت گلخانه ای و آشنا کردن مردم با مزایای آن و افزایش سطح این کشت به ۱۷ هکتار در سال جاری از دیگر رویکردهای مدیریت جهاد کشاورزی گناباد است.
خشکسالی و تبعات آن نظیر ریزگردها از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون ۱۲۳ میلیارد ریال به بخش های باغی، زراعی و دامی این شهرستان خسارت وارد کرده است.
حدود ۶۰ درصد این خسارات به باغ ها و مزارع و بقیه به بخش دامی این شهرستان وارد شده است.
شهرستان گناباد در مجموع حدود ۲۰ هزار هکتار کشتزار آبی، ۱۷۰۰ هکتار دیمزار و ۵۰۰هزار راس دام با ۱۴ هزار بهره بردار این بخش ها دارد و سالانه ۸۷ هزار تن محصولات زراعی، باغی و دامی تولید می کند.
آب کشاورزی این شهرستان از بیش از ۴۰۰ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق و ۳۴۶ رشته قنات تامین می شود.
شهرستان ۸۵ هزار نفری گناباد در ۲۸۷ کیلومتری مشهد واقع است.

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/h8x1os

 

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

رئیس سازمان انرژی اتمی کشور گفت: با استفاده از فناوری پلاسما توانسته‌ایم با وجود سم آفلاتوکسین در محموله‌های پسته مبارزه کنیم که بدون وجود عوارض اثرگذاری کاملی دارد. محمد اسلامی ...
رئیس سازمان انرژی اتمی در سفر به رفسجان گفت: با فناوری پلاسما تراپی، محصول پسته سم‌زدایی و آفت‌ها را کنترل می‌کند تا محصولی مرغوب و عاری از سم وارد بازار‌های جهانی شود...
بانوی محقق لرستانی از عصاره گیاه بومادران و پونه آفت کش ضد آفت شته تولید کرد . سیده زهرا احمدی بانوی پژوهشگر دلفانی از عصاره ...
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خوشاب از باغداران خواست تا از انجام سمپاشی‌های بی رویه در باغ‌های پسته خودداری کنند. رودسرابی گفت: پسیل پسته حشره‌ای است که با توجه به شرایط ...
No Thoughts on کاهش عملکرد ۳۰ درصدی تولیدات کشاورزی تبعات ریزگردها و توفان شن در گناباد

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>