زنبورهای تریکوگراما در مزارع گوجه فرنگی راز و جرگلان رهاسازی شد
زنبورهای تریکوگراما در مزارع گوجه فرنگی راز و جرگلان رهاسازی شد

مدیر جهادکشاورزی راز وجرگلان گفت: به منظور تهیه محصول سالم و حفظ محیط زیست و همچنین کنترل و مبارزه بیولوژیک با آفات گوجه فرنگی، زنبور براکون و زنبور تریکوگراما در ۱۵ هکتار از مزارع این شهرستان رهاسازی شد. علی وحیدی گفت: عوامل کنترل بیولوژیک در این فصل استفاده از زنبورهای براکون و تریکوگراما است که […]

مدیر جهادکشاورزی راز وجرگلان گفت: به منظور تهیه محصول سالم و حفظ محیط زیست و همچنین کنترل و مبارزه بیولوژیک با آفات گوجه فرنگی، زنبور براکون و زنبور تریکوگراما در ۱۵ هکتار از مزارع این شهرستان رهاسازی شد.

علی وحیدی گفت: عوامل کنترل بیولوژیک در این فصل استفاده از زنبورهای براکون و تریکوگراما است که به عنوان از بین برنده کرم میوه خوار (هلیوتیس) در مزارع گوجه فرنگی مورد استفاده قرار می گیرند.
وی با بیان اینکه رهاسازی حشرات و زنبورها در مزارع در سه مرحله صورت می گیرد اظهار کرد: اولین مرحله رهاسازی در مزارع گوجه فرنگی در دو روز گذشته انجام شد.
مدیر جهادکشاورزی شهرستان رازو جرگلان در ادامه گفت: اگر کشاورزان از این زنبورها استفاده کنند علاوه بر اینکه هزینه سم پاشی را کاهش می دهند باعث تولید محصول سالم و عاری از سم می شوند.
وحیدی گفت: این زنبورها قدرت این را دارند که در مزارع تکثیر شوند بنابراین وقتی که در یک مرحله رهاسازی انجام می شود و کشاورزان به مدت ۱۰ روز سم پاشی نکنند زیراکه زنبورها هم به طور طبیعی تکثیر می شوند.
وی اظهار کرد: این زنبورها در مزارع همچنین به عنوان منبع غذایی از آفات مضر استفاده می کنند.
وی کاهش سموم شیمیایی و حرکت به سمت مبارزه بیولوژیک و غیرشیمیایی برای دفع آفات را از مزایای این نوع مبارزه دانست و گفت: این مهم همچنین باعث افزایش سطح سلامت و کیفیت محصولات کشاورزی می شود.
۱۳۰ هکتار از مزارع این شهرستان مرزی استان خراسان شمالی امسال زیر کشت گوجه فرنگی رفته است.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/Di3bCl