پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, گیلان  »   مطالعه زیست‌فناوری به‌نژادی چای در گیلان
6 مرداد 1395 , ساعت 8:41

رئیس پژوهشکده چای خبر داد

مطالعه زیست‌فناوری به‌نژادی چای در گیلان

رئیس پژوهشکده چای از مطالعات ژنتیک، زیست‌فناوری و فیزیولوژی چای با استفاده از روش‌های بیومتری، تکنیک‌های متداول و پیشرفته در به‌نژادی چای در این پژوهشکده خبر داد.

رئیس پژوهشکده چای از مطالعات ژنتیک، زیست‌فناوری و فیزیولوژی چای با استفاده از روش‌های بیومتری، تکنیک‌های متداول و پیشرفته در به‌نژادی چای در این پژوهشکده خبر داد.

رضا آزادی عصر دیروز در جریان بازدید از طرح‌های پژوهشکده چای در باغ‌های چای این شهرستان اظهار کرد: پژوهشکده چای کشور با هدف انجام فعالیت‌های تحقیقاتی و ارائه توصیه‌های فنی به کشاورزان چایکار و کارخانه‌های چای‌سازی ایجاد شده است.

وی به فعالیت‌های اصلی پژوهشکده چای اشاره کرد و افزود: شناخت و بررسی مسائل و مشکلات صنعت چای، تهیه و تدوین طرح‌ها و پروژه‌های تحقیقاتی تقاضامحور، بحث و تبادل اطلاعات علمی و فنی در مورد برطرف کردن مشکلات و نیازهای بخش اجرا از فعالیت‌های پژوهشکده چای است.

رئیس پژوهشکده چای با بیان اینکه مطالعه گیاه‌شناسی از اهداف تحقیقاتی این پژوهشکده است، تصریح کرد: مطالعات ژنتیک، زیست‌فناوری و فیزیولوژی چای با استفاده از روش‌های بیومتری و تکنیک‌های متداول و پیشرفته در به‌نژادی چای یکی از مهم‌ترین پروژه‌های در دست اجرای پژوهشکده چای است.

آزادی، گزینش کلونی برای تولید ارقام اصلاح‌شده دارای ویژگی مطلوب عملکرد بالا، کیفیت مناسب و مقاوم به تنش‌های زنده و غیر زنده را از اهداف تحقیقاتی پژوهشکده چای خواند و بیان کرد: ارقام اصلاح شده به چایکاران معرفی می‌شود.

وی به بررسی ویژگی فیزیکی، شیمیایی و زیست‌شناسی خاک باغ‌های چای و مطالعه وضعیت تغذیه گیاهی و اصلاح آن برای ارتقای کیفیت و کمیت محصول چای اشاره کرد و گفت: مطالعه و انجام فعالیت‌های تحقیقاتی امور باغبانی از اهداف تحقیقاتی پژوهشکده چای است.

رئیس پژوهشکده چای با اشاره به فعالیت‌های تحقیقاتی این پژوهشکده، خاطرنشان کرد: تکثیر، کشت، قلمه‌گیری، هرس، برگ‌چینی، برداشت، جایگزینی یا واکاوی، ریشه‌کنی بوته‌های فرسوده و جایگزینی با ارقام اصلاح شده دارای کیفیت و کمیت مناسب از برنامه‌های پژوهشکده مذکور است.

آزادی به مطالعه روش‌های مختلف آبیاری و اثر آن روی افزایش کمی و کیفی محصول و امکان توسعه آبیاری بارانی در باغ‌های چای اشاره کرد و یادآور شد: مطالعه و بررسی کمیت بیوشیمیایی برگ سبز و چای سیاه، اندازه‌گیری‌های صفت‌های مربوط به کیفیت چای برای انجام امور تحقیقاتی، مطالعه عواملی که روی کیفیت چای سیاه در مراحل تولید تاثیرگذار هستند و انجام کارهای تحقیقاتی در کارخانه آزمایشی در مقیاس کوچک برای تولید چای با روش‌های «ارتدکس» و C.T.C با کمک ماشین‌های چای‌سازی مینیاتوری انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه مطالعه آفت چای، بیماری‌ها، علف‌های هرز و عوامل دیگر خسارت‌زا به محصول چای از اهداف پژوهشکده چای است، اظهار کرد: مطالعه روش‌های مدیریت مبارزه با بیماری‌ها به‌ویژه مدیریت مبارزه تلفیقی با بیماری «نماتد» مولد زخم ریشه چای به عنوان مهم‌ترین عامل خسارت‌زای چای در پژوهشکده چای بررسی می‌شود.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/2mXj4Y

خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط

به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) رییس پژوهشکده چای کشور از عرضه محصول نخستین کارخانه تولیدکننده چای ارگانیک کشور به بازار در مردادماه سال جاری خبر ...
به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) رییس پژوهشکده چای کشور از انعقاد پیمان مشترک دانش فنی با بخش خصوصی برای تولید چای ارگانیک برای نخستین‌بار در کشور خبر ...
No Thoughts on مطالعه زیست‌فناوری به‌نژادی چای در گیلان

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>