جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار ایران, گزارش  »   واردات محصولات تراریخته ممنوع می‌شود
8 شهریور 1395 , ساعت 10:56

واردات محصولات تراریخته ممنوع می‌شود

کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، در مصوبه‌ای تولید، واردات و مصرف محصولات تراریخته را در حالی ممنوع اعلام کرد که پیش از این وزیر بهداشت گفته بود محصولات تراریخته را «نفی» یا «حمایت» نمی‌کنیم.

کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، در مصوبه‌ای تولید، واردات و مصرف محصولات تراریخته را در حالی ممنوع اعلام کرد که پیش از این وزیر بهداشت گفته بود محصولات تراریخته را «نفی» یا «حمایت» نمی‌کنیم.

به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از همشهری، تولید محصولات تراریخته از آن جهت که ارتباط تنگاتنگی با سلامت غذایی مردم دارد در ماه‌های اخیر از مقوله‌های چالش برانگیز بوده است. حتی طی چند‌ماه گذشته مقرر شد تا نمایندگان مجلس شورای اسلامی در قالب بررسی برنامه ششم توسعه، به این مقوله بپردازند تا تکلیف کشت انبوه و تجاری‌سازی محصولات دستکاری شده ژنتیک را برای ۵سال آینده کشور مشخص کنند. حتی گفته شد که دولت سعی دارد با گنجاندن بند مربوط به تولید و تجاری‌سازی محصولات دستکاری شده ژنتیک در برنامه ششم توسعه، دست‌کم ۱/۵میلیون هکتار از مجموع ۶ میلیون هکتار اراضی زراعی کشور را به کشت این دسته از محصولات اختصاص دهد.اما این معادلات با مصوبه‌ مجلس مبنی بر ممنوعیت تولید، واردات و مصرف محصولات تراریخته طی چند روز گذشته به هم ریخت.

در همین حال علی‌محمد شاعری، رئیس کمیسیون کشاورزی، این محصولات را دارای ریسک خطر بالا توصیف کرد و گفت: روی ممنوعیت تراریخته‌ها کار کارشناسی و علمی مفصل انجام شده که امیدواریم به قانون تبدیل شود. وی افزود: امیدواریم این اعلام نظر علمی در کمیسیون تلفیق و صحن هم رأی بیاورد و ما یک قانون دقیق وکارشناسی در این زمینه داشته باشیم.رئیس این کمیسیون تخصصی همچنین با اشاره به عوارض احتمالی خطرناکی که ممکن است مصرف این محصولات در درازمدت برمحیط‌زیست و سلامت انسان داشته باشد می‌گوید: در خلال بررسی لایحه برنامه ششم توسعه، روی این موضوع تخصصی که به کمیسیون کشاورزی ارجاع شد کار کارشناسی و علمی مفصلی انجام دادیم و در نهایت با توجه به‌احتمال خطر قابل توجه برای مردم، این محصولات را ممنوع اعلام کردیم.

 

بی خطری محصولات تراریخته اثبات نشد

رسول خضری، نماینده مردم سردشت به همشهری می‌گوید: نباید مدافع تولید محصولات تراریخته درکشور باشیم؛ همچنین بدون مطالعه نیز نمی‌توان در زمینه تولید محصولات تراریخته ورود کرد چرا که بی‌خطری محصولات تراریخته هنوز اثبات نشده است . می‌دانیم که علم ژنتیک نسبت به علوم طبیعی جدیدتر است اما با این حال باید عوارض و تأثیرات محصولات تراریخته به نحو کارشناسانه‌ای موردبررسی قرار گیرد چرا که تا سال۲۰۲۵آمریکا پیش‌بینی کرده محصولاتی که با مهندسی ژنتیک تولید می‌شوند، آمار سرطان را افزایش می‌دهند.

 

محصولات تراریخته چیست؟

داستان محصولات تراریخته (Transgenic products) یا همان محصولات دستکاری شده محصولاتی هستند که از انتقال یک یا چند ژن بین دو نوع موجود زنده مختلف به‌وجود می‌آید. تولید این دسته از محصولات تا به امروز بحث‌ها و چالش‌های مختلفی را در کشورهای مختلف جهان میان استادان و صاحب‌نظران حوزه بیوتکنولوژی در دو طیف مخالفان و موافقان این محصولات ایجاد کرده است؛ به‌گونه‌ای که طرفداران این محصولات بدون درنظر گرفتن نتایج برخی از آزمایش‌ها که عوارض مختلفی برای برخی ازمحصولات دستکاری شده ژنتیک نشان می‌دهد، منتقدان رابه فرار از تکنولوژی متهم می‌کنند و منتقدان نیز بر عوارض و مخاطرات محصولات تراریخته بر سلامت انسان و محیط‌زیست تأکید دارند و خواستار آگاهی عمومی درباره این نوع محصولات هستند. البته سرطان، تومورهای خطرناک، ناباروری، میکروسفالی، پیری زودرس و تغییرات فیزیکی بخشی از خطرات احتمالی محصولات تراریخته بر انسان است که از سوی منتقدان و با استناد به نتایج برخی آزمایش‌ها برشمرده می‌شود.

وزیر بهداشت اما با بیان اینکه مردم نگران محصولات تراریخته نباشند، می‌گوید: اتفاق جدیدی در حوزه عرضه محصولات تراریخته کشاورزی طی ۱۰سال گذشته انجام نشده که موجب نگرانی مردم باشد. تنها فضاسازی نامناسبی پیرامون محصولات تراریخته صورت گرفته، درحالی‌که این محصولات در دنیا به هیچ وجه محکوم نیست. سخنان وزیر بهداشت درباره سایر کشورها در حالی است که ۳۸کشور جهان رسما تولید محصولات تراریخته (دستکاری شده ژنتیک) را ممنوع کرده‌اند.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/xTqpBu

مطالب مرتبط

محققین دانشگاه شیکاگو به نتایج خارق العاده ای در زمینه تولید گیاهان مقاوم به خشکی و با توان تولید محصول بالاتر در اثر دستکاری RNA دست یافته اند. این کشف ...
دکتر بهزاد قره یاضی بنیانگذار و عضو هیات علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران و رئیس انجمن ایمنی زیستی صبح امروز بر اثر ابتلا به بیماری کرونا درگذشت. دکتر قره یاضی ...
چهارمین همایش بین‌المللی و دوازدهمین همایش ملی بیوتکنولوژی ایران به میزبانی انجمن بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران و با همکاری دانشگاه یزد و انجمن‌های علمی و موسسات پژوهشی این حوزه از 31 مردادماه تا ...
شرکت آمریکایی Del Monte که از بزرگترین تولیدکنندگان و پخش کنندگان مواد غذایی و میوه موز در سرتاسر جهان است اعلام کرده که در زمینه تحقیقات بر روی بیماریهای موز با دانشگاه تکنولوژی ...
No Thoughts on واردات محصولات تراریخته ممنوع می‌شود

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>