پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   امضای سند همکاری بین وزارت جهاد کشاورزی و مراکز بین المللی تحقیقات ایکاردا و سیمیت
13 شهریور 1395 , ساعت 13:22

امضای سند همکاری بین وزارت جهاد کشاورزی و مراکز بین المللی تحقیقات ایکاردا و سیمیت

وزارت جهاد کشاورزی و مراکز بین المللی تحقیقات کشاورزی «ایکاردا» و «سیمیت» امروز اسناد پروژه های همکاری مشترک امضا کردند

وزارت جهاد کشاورزی و مراکز بین المللی تحقیقات کشاورزی «ایکاردا» و «سیمیت» امروز اسناد پروژه های همکاری مشترک امضا کردند.

به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، هدف اصلی پروژه افزایش بهره وری نظام های تولیدی غلات محور با ایکاردا، ارتقای امنیت غذایی از طریق افزایش سیستم های زراعی گندم دیم محور است.
این پروژه مشترک در سطح ۹۰۵ هزار و ۵۰۰ هکتار گندم، جو و نخود در چهار استان کرمانشاه، لرستان، کردستان و آذربایجان شرقی اجرا می شود.
برای اجرای این پروژه، ایران نزدیک به ۱۱ میلیون دلار سرمایه گذاری خواهد کرد.
بنابراین گزارش، پروژه مشترک افزایش بهره وری گندم و نظام های زراعی این محصول نیز با همکاری مرکز بین المللی تحقیقات ذرت و گندم( سمیت) در اراضی استان هایی مانند فارس، خوزستان، گلستان و اقلیم های مشابه آن ظرف مدت شش سال اجرا می شود و ایران در این پروژه نزدیک به ۲۰ میلیون دلار سرمایه گذاری می کند.
در مراسم امضای این دو پروژه، مهندس محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی گفت: امیدواریم با توجه به ارقام دیم که در دنیا است و توسط مرکز ایکاردا تهیه می شود بتوانیم در زمینه کشت دیم گندم و غلات به رغم شکنندگی اقلیم به پایداری تولید برسیم و ۲۵ درصد افزایش بهره وری تولید داشته باشیم.
وی افزود: مسوولان عالی رتبه ایران در زمینه امنیت غذایی فوق العاده حساسیت دارند و باور ما این است که از طریق علم، دانش و تکنولوژی های نوین دنیا و با کمک مراکز تحقیقات ایکاردا و سیمیت می توانیم با تکیه بر محصولات کشاورزی همچون گذشته، سربلند زندگی کنیم.
وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: با امضای این قراردادها، فصل جدیدی در همکاری های ایران و مراکز بین المللی تحقیقات ایکاردا و سمیت گشوده می شود.
در این مراسم مهندس عباس کشاورزی معاون امور زراعت نیزگفت: این قراردادها هدفمند و تعهدات طرفین در زمینه کشاورزی پایدار با محوریت گندم و غلات مشخص شده است.
وی افزود: تمرکز این قراردادها بر انتقال تکنولوژی در اراضی کشاورزی ایران است.
کشاورز ادامه داد: مناطق همکاری با مرکز ایکاردا شامل استان هایی است که بیشترین سطح کشاورزی آنها را کشت دیم تشکیل می دهد.

در این مراسم، دکتر جهانگیر زند معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اظهار داشت: پروژه افزایش بهره وری گندم با همکاری مرکز بین المللی تحقیقات ذرت و گندم (سیمیت) حول محور بهبود سیستم بذر، ارتقای برنامه بهنژادی و توسعه کشاورزی حفاظتی است.
وی افزود: در این قرارداد، دو میلیون هکتار از اراضی آبی و دیم متعلق به مناطق گرم و سرد تحت پوشش قرار می گیرد.
در مراسم امضای پروژه ها، محمود صلح مدیر کل مرکز ایکاردا با بیان این که اجرای پروژه افزایش بهره وری نظام های تولیدی غلات محور به امنیت غذایی و معیشت کشاورزان ایرانی کمک خواهد کرد، گفت: مرکز ایکاردا می تواند نقش موثری در زمینه کشت در مناطق خشک و کوهستانی که حدود ۴۰ درصد اراضی ایران را شامل می شود، داشته باشد.
وی زمان عملیاتی شدن این قرار دادها را از یک ماه آینده اعلام و در عین حال بر تامین منابع مالی برای شروع همکاری تاکید کرد.
دکتر مارتین کراف مدیر کل مرکز سیمیت نیز با اشاره به سوابق همکاری میان ایران و این مرکز بر اهمیت تحقیقات در حوزه کشاورزی تاکید گذاشت.
وی افزود: در سال های اخیر با توجه به تغییرات اقلیمی بر بهنژادی زراعت و اکونومیک توجه زیادی می شود.
کراف گفت: ما در مرکز سیمیت بر کشاورزی حفاظتی، نوآوری سامانه های آبیاری و استفاده بهینه از آب تاکید داریم.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/DvwZhf

مطالب مرتبط

رئیس سازمان تحقیقات، ترویج و آموزش کشاورزی گفت: 6800 برند فرمول کود و 14 هزار مورد سموم مورد آزمایش قرار گرفته که ۱۵ درصد از انواع کودها و ۷ درصد از انواع سموم طی آزمایشات ...
ایران و مرکز بین المللی تحقیقات کشاورزی در مناطق خشک (ایکاردا) موافقتنامه ای را برای افزایش تولید مواد غذایی غلات محور در طی ۵ سال آینده امضا کردند. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه ...
 رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در جریان مراسم امضای اسناد پروژه افزایش بهره وری نظام های تولیدی غلات ...
تفاهم نامه همکاری در زمینه افزایش بهره وری نظام های تولیدی غللات محور و افزایش بهره وری گندم و نظام های زراعی گندم بنیان در ایران امروز (شنبه) بین وزارت جهاد کشاورزی و دو سازمان ...
No Thoughts on امضای سند همکاری بین وزارت جهاد کشاورزی و مراکز بین المللی تحقیقات ایکاردا و سیمیت

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>