پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, خراسان رضوی  »   ثبت اختراع فرمولاسیون تولید قارچ دارویی خوراکی “شاه‌ صدف”
18 شهریور 1395 , ساعت 13:42

ثبت اختراع فرمولاسیون تولید قارچ دارویی خوراکی “شاه‌ صدف”

عضو هیات علمی گروه زیست فناوری قارچ‌های صنعتی جهاددانشگاهی خراسان رضوی از ثبت اختراع فرمولاسیون تولید قارچ دارویی خوراکی با عنوان "شاه‌ صدف" خبر داد

عضو هیات علمی گروه زیست فناوری قارچ‌های صنعتی جهاددانشگاهی خراسان رضوی از ثبت اختراع فرمولاسیون تولید قارچ دارویی خوراکی با عنوان “شاه‌ صدف” خبر داد.

مهندس جواد جانپور اظهار کرد: قارچ شاه‌صدف (Pleurotus eryngii) یکی از گونه‌های متعلق به جنس قارچ‌های صدفی (Pleurotus spp.) است و دارای یکی از بزرگترین اندام‌های باردهی در بین انواع گونه‌های قارچ‌های خوراکی است.

وی ادامه داد: خانواده قارچ‌های صدفی (Pleurotus spp.) با داشتن ترکیبی به نام لواستاتین (lovastatin) باعث کاهش سطح کلسترول خون شده، از این رو مصرف آن برای افراد دارای چربی خون توصیه می‌شود. همچنین در تحقیقات اخیر ترکیب ضد سرطانی اریجیولید A نیز شناخته شده که بر روی سلول‌های سرطانی تاثیری کنترلی دارد.

جانپور تصریح کرد: عطر دلپذیر، ماندگاری بالا و کیفیت پخت مناسب، این قارچ را در ردیف مرغوب‌ترین قارچ‌های خوراکی قرار داده است.

عضو هیات علمی گروه زیست فناوری قارچ‌های صنعتی جهاددانشگاهی خراسان رضوی با بیان اینکه قارچ شاه‌صدف بسیار شبیه به قارچ دکمه‌ای بوده و با حذف مرحله خاک پوششی، راندمان مصرف آب و هزینه تولید در این قارچ نیز بسیار پایین گزارش شده است، خاطرنشان کرد: هدف از این طرح بهینه‌سازی شرایط تولید یکی از نژادهای تجاری قارچ شاه‌صدف بر روی ضایعات کشاورزی و گیاهی ارزان قیمت بود.

جانپور با بیان اینکه قارچ‌های صدفی به دلیل استفاده از ضایعات کشاورزی و گیاهی ارزان‌قیمت هزینه تولید بسیار کمتری نسبت به قارچ خوراکی دکمه‌ای دارند، تصریح کرد: این طرح با موفقیت به اتمام رسید و حق مالکیت آن نیز با عنوان «قارچ ارینجی» به نام جهاددانشگاهی خراسان رضوی ثبت شد.

عضو هیات علمی گروه زیست فناوری قارچ‌های صنعتی جهاددانشگاهی خراسان رضوی عنوان کرد: در حال حاضر این قارچ توسط گروه پژوهشی زیست فناوری قارچ‌های صنعتی جهاددانشگاهی خراسان رضوی به صورت نیمه‌انبوه تولید و در مشهد عرضه می‌شود. فعالیت‌های تحقیقاتی بر روی به‌نژادی این قارچ نیز در دست انجام است که منجر به تولید نژادهای پرمحصول و با کیفیت از این قارچ خواهد شد.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/6d5YZF

خبرگزاری ایسنا

مطالب مرتبط

No Thoughts on ثبت اختراع فرمولاسیون تولید قارچ دارویی خوراکی “شاه‌ صدف”

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>