جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, کرمان  »   سرمازدگی در کمین درختان پسته/ هشدار به پسته‌کاران برای مقابله با سرمازدگی احتمالی
17 فروردین 1395 , ساعت 13:16

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان کرمان خبر داد:

سرمازدگی در کمین درختان پسته/ هشدار به پسته‌کاران برای مقابله با سرمازدگی احتمالی

با وجود افت دما به زیر صفر درجه در برخی مناطق کرمان، میزان سرمازدگی زیر ۱۵ درصد گزارش شده است و هنوز احتمال سرمازدگی وجود دارد؛ لذا کشاورزان باید با استفاده از دستگاه‌های اخطاردهنده سرما، ایجاد دستگاه‌های مولد باد و کنترل سرما، مراقب درختان پسته به‌ویژه در مناطق غیرمرتفع باشند

با وجود افت دما به زیر صفر درجه در برخی مناطق کرمان، میزان سرمازدگی زیر ۱۵ درصد گزارش شده است و هنوز احتمال سرمازدگی وجود دارد؛ لذا کشاورزان باید با استفاده از دستگاه‌های اخطاردهنده سرما، ایجاد دستگاه‌های مولد باد و کنترل سرما، مراقب درختان پسته به‌ویژه در مناطق غیرمرتفع باشند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان امروز  با اعلام این خبر گفت: بر اساس برآوردهای صورت‌گرفته با کاهش دما طی روزهای گذشته به کمتر از سه درصد سرمازدگی جزئی در مناطق مرتفع استان کرمان گزارش شده که محاسبات حاکی است سرمازدگی بین ۱۰ تا ۱۵ درصد بوده است.

لطفعلی‌زاده افزود: جبهه هوای سرد هرساله بعد از فروردین‌ماه تهدیدی برای درختان میوه به‌ویژه درختان پسته محسوب می‌شود و کشاورزان تلاش می‌کنند با فعالیت‌های پیشگیرانه از شدت سرمازدگی درختان خود بکاهند.

وی خاطرنشان کرد: از آنجا که دمای هوا به زیر صفر نیز رسیده است، احتمال افزایش خسارات به‌صورت منطقه‌ای و جزئی نیز وجود دارد؛ با این حال، هنوز عبور هوای سرد به‌صورت کلی منتفی نشده و لازم است کشاورزان برای مقابله با سرمازدگی آماده باشند.

لطفعلی‌زاده ادامه داد: آبیاری درختان پسته برای آن دسته از کشاورزانی که به منابع آبی دسترسی دارند، همچنین استفاده از دستگاه‌های اخطاردهنده سرما و مولد باد از مهم‌ترین اقداماتی است که کشاوران می‌توانند انجام دهند.

وی در پاسخ به تشکیل انسجام دیدی در پایین درختان پسته تصریح کرد: هر اقدامی که بتواند از شدت سرما در مناطق تحتانی باغ بکاهد، اقدام مثبتی است و کشاورزان می‌توانند از آن استفاده کنند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان یادآور شد: سوزاندن پوسته پسته با کاه و استفاده از مخلوط آب و بنزین برای دودزایی که به‌منظور جابه‌جایی هوای سرد انجام می‌شود، اقدام مثبتی است که می‌تواند از تجمع سرما جلوگیری کند.

لطفعلی‌زاده با اشاره به خسارت‌های سرمازدگی تأکید کرد: هرچند برای محاسبه میزان سرمازدگی هنوز زود است و باید طی هفته‌های آینده برای آن اظهار نظر کرد، اما به‌طور قطع سرمازدگی پیش‌آمده در سال ۹۵ نمی‌تواند اثرگذاری قابل توجهی در حجم تولید داشته باشد.

وی اظهار داشت: در سال ۱۳۸۷ شدت سرمازدگی به حدی رسید که علاوه بر از بین رفتن میوه‌ها، شاخه‌های درختان سیاه شد و حجم قابل توجهی از محصول از بین رفت، اما سرمازدگی سال جاری از طیف سرمازدگی‌های مرسومی است که در همه دنیا وجود داشته و خسارت جزئی وارد می‌کند.

لطفعلی‌زاده با اشاره به برخی راهکارهای مقابله با سرمازدگی نظیر چاهک معکوس افزود: اقدامات جدیدی از سوی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج برای مقابله با سرمازدگی به‌ویژه در باغ‌های درختان پسته در دستور کار قرار گرفته که چاهک معکوس نیز ازجمله آنها است، اما هنوز این روش به‌عنوان یک قاعده توسط کشاورزان دنبال نمی‌شود.

وی از ۷۰ هزار هکتار سطح بیمه باغ‌ها در استان کرمان خبر داد و خاطرنشان کرد: این استان به‌عنوان یکی از رکورددارترین استان‌ها در بیمه محصولات کشاورزی شناخته شده است.

لطفعلی‌زاده به کشاورزان توصیه کرد که با نصب دستگاه‌های اخطاردهنده سرما طی روزهای آینده به‌ویژه تا اواسط اردیبهشت‌ماه با اقدامات کنترلی از سرمازدگی احتمالی بکاهند.

 
دودزایی با کلش و پوست پسته از سرمازدگی می‌کاهد

در ادامه عضو انجمن پسته گفت: به شکل سنتی، کشاورزان معتقدند سرمای ۱۸ فروردین‌ماه و چهلمین روز پس از عید می‌تواند در کمین درختان پسته باشد و باید برای مقابله با آن مجهز بود.

عظیم سلطان‌زاده ادامه داد: طی پنج سال گذشته، کشاورزان با سوزاندن لاستیک و استفاده از دودزایی تلاش کرده‌اند از شدت سرمازدگی بکاهند، اما به‌نظر نمی‌رسد این روش چندان مؤثر باشد.

وی تصریح کرد: سوزاندن پوسته رویین پسته که از سال‌های گذشته در اختیار کشاورزان است و اختلاط آن با کاه و سوزاندن آن با آب و گازوئیل باعث دودزایی بدون تشکیل آتش می‌شود که اقدام جدی برای کنترل سرمازدگی محسوب می‌شود.

سلطان‌زاده یادآور شد: این اقدام توسط مهندسان مشاور در باغ‌های پسته مورد تأکید قرار گرفته و کشاورزان باید طی روزهای آینده با پیگیری شرایط دمایی، پیش از شروع هوای سرد برای مقابله با سرمازدگی اقدام کنند.

وی تأکید کرد: افت دما تا مرز یک درجه بالای سانتی‌گراد و تنزل آن به صفر و زیر صفر به منزله خطر برای درختان پسته محسوب شده و به محض شنیدن پیش‌بینی افت دما، کشاورزان باید برای مقابله با سرمازدگی اقدام کنند./

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/KXTY6o

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)

مطالب مرتبط

حتما این ضرب المثل را شنیده‌اید که "تا گوساله گاو شود، دل صاحبش آب شود" این ضرب المثل درخصوص محصولات کشاورزی هم صدق می کند و تا یک کشاورز با هزار زحمت و ...
با اجرای موفقیت آمیز طرح پژوهشی با سرمازدگی تعدادی از باغات انار ساوه مقابله شد. خانم دکتر نصیری مقدم پژوهشگر عرصه بیوتکنولوژی درباره این طرح گفت: پس از تحقیق و ...
کارشناس باغبانی جهادکشاورزی استان قزوین گفت: یخ آب زمستانه روشی قدیمی و موثر برای کاهش تاخیر در گل دهی درختان است. مهرپویان گفت: اگر در زمستان کاهش دما طبیعی انجام ...
سرمای شدید و بی سابقه به ۱۵۰۰هکتار از مزارع سیب زمینی، خیار سبز، کدو، بادمجان بین ۳۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت وارد کرد و #سرمازدگی در مجموع ۱۵۰ میلیارد تومان به کشاورزان عنبرآباد ...
No Thoughts on سرمازدگی در کمین درختان پسته/ هشدار به پسته‌کاران برای مقابله با سرمازدگی احتمالی

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>