افزایش احتمال شیوع بیماری بادزدگی در مزارع سیب زمینی استان اردبیل + توصیه ها
افزایش احتمال شیوع بیماری بادزدگی در مزارع سیب زمینی استان اردبیل + توصیه ها
احتمال شیوع بیماری باد زدگی در مزارع سیب زمینی استان اردبیل افزایش یافته و به همین علت سازمان جهاد کشاورزی استان با صدور اطلاعیه‌ای خواستار اتحاذ تدابیر مراقبتی و حفاظتی در برابر آن شده است.

سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با صدور اطلاعیه‌ای نسبت به احتمال شیوع بیماری قارچی بادزدگی یا سفیدک دروغین در مزارع سیب زمینی استان هشدار داد و خواستار انجام اقدامات مراقبتی و حفاظتی در برابر آن توسط کشاورزان شد.

سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در اطلاعیه خود با اشاره به شروع مرحله ساقه دادن جانبی و برگ‌دهی بوته‌ها در مزارع سیب زمینی استان، از کشاورزان خواسته است تا زمان مساعد شدن شرایط اقلیمی و رفع شرایط اپیدمی بیماری از کود ازته استفاده نکنند.

بر اساس اعلام این سازمان، کشاورزان سیب زمینی‌کار استان اردبیل باید با مدیریت آبیاری مزارع و با کاهش مراحل آبیاری تا حد مقدور، از شیوع بیماری باد زدگی جلوگیری کرده و از مصرف و تجویز کود و سموم غیرمرتبط و تقلبی پرهیز کنند.

این سازمان حذف علف‌های هرز میزبان بیماری، خاک دهی مناسب در پای بوته حداقل ١٨ سانتی‌متر بالاتر از بذر، استفاده از روش آبیاری قطره‌ای، کاهش مصرف کودهای ازته، استفاده از سم بردوفیکس با نسبت پنج در هزار در رسیدن ارتفاع بوته‌ها به حد پوشش خاک و تکرار سم‌پاشی با نسبت پنج در هزار با فواصل ۲ هفته یک بار تا زمان برداشت محصول را از جمله روش‌های پیشگیری و کنترل بیماری بادزدگی سیب زمینی اعلام کرده است.

سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل یک هفته پیش نیز با صدور اطلاعیه‌ای نسبت به احتمال شیوع بیماری قارچی سفیدک دروغین در مزارع سیب زمینی استان هشدار داد و خواستار انجام اقدامات فنی توسط کشاورزان در این زمینه شد.

.

استان اردبیل سال گذشته با تولید بالغ بر ۷۷۰ هزار تن محصول سیب زمینی، رتبه دوم تولید این محصول را در سطح کشور به خود اختصاص داد.

متوسط تولید سیب زمینی در هر هکتار از اراضی کشاورزی استان اردبیل ۴۰ تن در هکتار اعلام شده ولی رکورد تولید ۷۰ تن در هکتار نیز ثبت شده است.

همه ساله حدود ۵۷۰ هزار تن از محصول سیب زمینی استان اردبیل به بازارهای مصرف داخلی در سایر استان‌های کشور و نیز به کشورهای همسایه از جمله عراق، جمهوری آذربایجان، گرجستان و روسیه صادر می‌شود.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا