کشت دیم زیر اشکوب، آتش‌ سوزی‌ های عمدی و غیرعمدی، عوامل مهم در تخریب جنگل‌ های زاگرس
کشت دیم زیر اشکوب، آتش‌ سوزی‌ های عمدی و غیرعمدی، عوامل مهم در تخریب جنگل‌ های زاگرس
کارگاه آموزشی راه‌های جلوگیری از تخریب عرصه‌های جنگلی با هدف آموزش دلایل عمدی و غیرعمدی آتش‌سوزی جنگل‌ها در بخش سیوان برگزار شد.

“طرح جهاد میدانی محققان معین برای جهش تولید با مشارکت مردم” با موضوع کارگاه آموزشی “راه های جلوگیری از تخریب عرصه‌های جنگلی” با هدف آموزش دلایل عمدی و غیرعمدی آتش‌سوزی جنگل‌ها در تاریخ بیست و هفتم خرداد ماه سال ۱۴۰۳ در شهرستان سیوان استان ایلام برگزار شد.

به گزارش خبر گیاه پزشکی ایران، معاون پژوهش و فناوری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان ایلام در این کارگاه آموزشی گفت: در خصوص تخریب جنگل‌ها دو دسته عوامل شامل عوامل طبیعی و عوامل انسانی دخیل هستند.

فریدون سلیمانی گفت: عوامل طبیعی شامل خشکسالی، تغییر اقلیم، کاهش بارش، افزایش دما، گرد و غبار و حرکت های توده‌ای و عوامل انسانی شامل آتش سوزی، جاده سازی، تغییر کاربری، اقدامات عمرانی و زیربنایی، ویلاسازی، شخم و کشت زیر اشکوب جنگل و … هستند. اما عمدتا این عوامل انسانی هستند که بیشتر باعث تخریب جنگل می‌شوند.

وی افزود: یکی از عوامل انسانی بسیار مهم که باعث تخریب می شود کشت دیم، زیر اشکوب جنگل است.

سلیمانی اظهار داشت: در هر جایی که ماشین آلات کشاورزی وارد شود قطعا تخریب خاک و جنگل را داریم. هر زمانی که شخم می‌زنیم بعد از شخم زدن، ساختمان خاک تخریب شده و خاک سطحی در معرض فرسایش قرار می‌گیرد. میزان تبخیر و عمق خشک خاک افزایش و میزان رطوبت خاک کاهش پیدا می‌کند که به دنبال آن زادآوری طبیعی دچار تهدید می‌شود و یا زادآوری اتفاق نمی‌افتد و حتی اگر زادآوری اتفاق بیفتد نهال قادر به استقرار و ادامه حیات نیست.

.

ناهید جعفریان محقق معین مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان ایلام، در کارگاه آموزشی راه های جلوگیری از تخریب عرصه‌های جنگلی در سیروان اظهار کرد: عوامل مهم در تخریب جنگل‌های زاگرس، آتش‌سوزی‌های عمدی و غیرعمدی در عرصه این جنگل‌هاست.

وی خاطرنشان کرد: روند آتش‏‌سوزی‏‌ها طی ۲۰ سال گذشته در ایران نشان می ‏دهد که به طور متوسط هر ساله به ویژه با فرارسیدن ماه‏ های گرم، بیش از ۱۰۰۰ فقره آتش‏‌سوزی صرفاً در جنگل ‏ها رخ داده که ۹۰ درصد این آتش‏‌سوزی‏‌ها را عامل انسانی به صورت عمدی ایجاد کرده است.

وی از دلایل عمدی به‌دلایلی نظیر اختلافات قومی و عشیره‌‏ای به‌‏منظور ضربه زدن به طوایف و اقوام دیگر یا تبدیل جنگل به مرتع به‌‏منظور تأمین علوفه بیشتر برای چرای دام و همچنین تهیه و فروش زغال به سوداگران به ویژه در جنگل ‏های مناطق مرزی و گسترش اراضی کشاورزی همجوار جنگل‌‏ها و مراتع توسط افراد سودجو و فرصت‏‌طلب اشاره کرد.

وی همچنین افزود: ایجاد آتش‏‌سوزی به‏‌منظور تصاحب زمین‌‏های منابع طبیعی و آتش زدن بقایای محصولات یا به اصطلاح پس‏‌چر مزارع در مجاور جنگل‌ها از موارد عوامل عمدی آتش‌سوزی جنگل‌ها بوده است.

وی از عوامل غیرعمدی به سهل انگاری یا کم توجهی گردشگران، چوپانان، جنگل‌بانان، کشاورزان و انجام اقدامات مخاطره آمیز مانند خاموش نکردن صحیح آتش، انداختن ته سیگار روشن در طبیعت، رها کردن زباله های پرخطر مانند بطری‏ های شیشه‌ای و غیره اشاره کرد.

این کارگاه بیست و هشتمین کارگاه آموزشی مساله در مزرعه از مجموع ۳۱ کارگاه آموزشی است که با حضور مدیران جهاد کشاورزی شهرستانهای ایوان و چوار، روسای مراکز و تعداد ۷۰ نفر از کارشناسان منابع طبیعی و کارشناسان پهنه و طرح جهش و کشاورزان در عرصه های جنگلی بخش سیوان برگزار و در مورد ارزش و اهمیت خاک و فرسایش نگران کننده آن و تخریب منابع طبیعی و جنگل‌ها در ایران بحث و گفت‌وگو شد.

کارگاه آموزشی راههای جلوگیری از تخریب عرصه های جنگلی - سیوان ایلام

  • منبع خبر : روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان ایلام