تهیه نقشه پراکنش علف‌های هرز گندم در کشور توسط موسسه گیاه‌پزشکی
تهیه نقشه پراکنش علف‌های هرز گندم در کشور توسط موسسه گیاه‌پزشکی
با استفاده از سامانه‌های اطلاعات جغرافیایی یا GIS نقشه پراکنش علف‌های هرز گندم دیم و گندم آبی بر مبنای جنس و گونه تعیین شده است و این شناسایی دقیق، قدم اول در مدیریت این عوامل خسارت زاست.

برنامه از مزرعه تا سفره با موضوع “ایمنی و سلامت محصول گندم- علف‌های هرز گندم” با حضور معاون پژوهش، فناوری و انتقال یافته های موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور از رادیو سلامت پخش شد.

شهرام شاهرخی در این برنامه در رابطه با اهمیت گندم بیان کرد: گندم بیشترین سرانه مصرف را در کشور ما دارد و هر ایرانی به طور متوسط ۱۷۰ کیلوگرم گندم مصرف می­ کند و ۴۰ درصدکالری مورد نیاز مردم از این محصول تامین می شود. از این رو گندم محصولی استراتژیک محسوب شده و بایستی در راستای خودکفایی این محصول قدم برداشت. هرچند در گذشته نیز در سالهایی خودکفا بوده ایم

معاون موسسه عنوان کرد: حدود ۴۰۰ گونه از علف­ های هرز از ۴۴ خانواده گیاهی در مزارع گندم شناسایی شده ­اند که تعدادی پهن برگ و تعدادی باریک برگ می‌باشند. علف های هرز برای جذب آب و مواد غذایی با گیاه زراعی رقابت می کنند و باعث ضعف گیاه و کاهش عملکرد می ­شوند. از طرفی با تعرق خود سبب بالارفتن رطوبت محیط شده و بیماری های قارچی و باکتریایی را در مزارع گندم افزایش می ­دهند، بنابراین این دسته از عوامل خسارت زا به خصوص در مناطق جنوبی، مناطق گرم و مرطوب شمال کشور اهمیت بالایی دارند.

وی اشاره کرد: تاکنون ۳۶ علف کش اختصاصی برای کنترل علف‌های هرز گندم در موسسه تحقیقات گیاه پزشکی به ثبت رسیده است و به طور کلی فعالیت موسسه برای کنترل علف‌های هرز ابتدا برروی ثبت آفت کش‌های کم خطر و سپس بر روی استفاده از روش‌های کنترل غیرشیمیایی مثل تناوب و تغییر الگوی کشت متمرکز است.

شاهرخی گفت: با استفاده از سامانه‌های اطلاعات جغرافیایی یا GIS نقشه پراکنش علف‌های هرز گندم دیم و گندم آبی بر مبنای جنس و گونه تعیین شده است و این شناسایی دقیق، قدم اول در مدیریت این عوامل خسارت زاست. در عین حال باید توجه داشت هرچند مدیریت شیمیایی آخرین راهکار است ولی آفت کش‌های به ثبت رسیده در موسسه دوره کارنس شان حدود دو هفته می­ باشد، از آنجایی که زمان کنترل علف های هرز در اوایل رشد آنهاست، وقتی با علف کش با آنها مبارزه می­ کنیم قبل از رسیدن گندم علف کش‌ها اثر خود را از دست داده و تاثیری روی سلامت گندم نخواهند گذاشت.

معاون پژوهش، فناوری و انتقال یافته های موسسه در پایان افزود: آنچه بابت نگرانی مردم در ارتباط با امنیت غذایی گندم می‌شود باقیمانده آفت کش‌ها و مایکوتوکسین‌ها در این محصول است. در گندم باقیمانده مایکوتوکسین وجود ندارد و از آنجایی که سرانه مصرف آفت کش در کشور ما بسیار پایین تر از کشورهای پیشرفته است و از آفت کش‌های کم خطر استفاده می‌شود، از نظر باقیمانده آفت کش نیز مشکلی وجود ندارد.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه رقم های گندم معرفی شده توسط موسسات تابع سازمان تات در سال های اخیر پروتئین بالایی دارند و موسسه گیاه پزشکی نیز با مدیریت صحیح سن گندم توانسته این پروتئین را حفظ کند هیچ گونه نگرانی از نظر هدر رفت گندم وجود ندارد.

  • منبع خبر : موسسه تحقیقات گیاه‌ پزشکی کشور