ضوابط توزیع و مصرف سموم حشره کش و جونده کش آلومینیوم فسفاید و منیزیم فسفاید
ضوابط توزیع و مصرف سموم حشره کش و جونده کش آلومینیوم فسفاید و منیزیم فسفاید
سازمان حفظ نباتات کشور در اطلاعیه ای بر ممنوعیت فروش و عرضه سموم آلومینیوم فسفاید و منیزیم فسفاید از طریق فروشندگی های سموم و همچنین بر عدم تامین این سموم برای آنها توسط شرکت های تدارک کننده آفت کش ها تاکید کرد.

دفتر آفت کش های سازمان حفظ نباتات کشور در راستای ممنوعیت فروش و عرضه سموم تدخینی آلومینیوم فسفاید ۵۶ % از طریق فروشندگی های سموم، ضوابط توزیع و مصرف سم یاد شده و منیزیم فسفاید را اعلام کرد.

به گزارش خبر گیاه پزشکی ایران، دفتر آفت کش های سازمان حفظ نباتات کشور در اطلاعیه ای بر ممنوعیت فروش و عرضه سموم آلومینیوم فسفاید و منیزیم فسفاید از طریق فروشندگی های سموم و همچنین بر عدم تامین این سموم برای آنها توسط شرکت های تدارک کننده آفت کش ها تاکید کرد.

در اطلاعیه این سازمان آمده است:

شرکت های تدارک کننده ملزم هستند از فروش سموم آلومینیوم فسفاید و منیزیم فسفاید به داروخانه های گیاهپزشکی و افراد و شرکت های غیر مجاز خودداری نموده و تدارک، توزیع و مصرف سموم مذکور مطابق یکی از شرایط زیر و طبق ضوابط و دستورالعمل های مربوطه مجاز خواهد بود:

● سازمان حفظ نباتات و سازمان جهاد کشاورزی استان های کشور (مدیریت های حفظ نباتات)، با برگزاری مناقصه بین شرکت های تدارک کننده مجاز سموم آلومینیوم فسفاید با فرمولاسیون های ۵۶%، Round Tablet ، Blanket ، Detia bag و منیزیم فسفاید ۵۶% Plate اقدام به خرید و کاربرد آن برای مبارزه با آفات عمومی و همگانی و همچنین مبارزه با آفات قرنطینه ای می نمایند.

● شرکت های دولتی از جمله شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران، شرکت دخانیات ایران و دیگر مراکز دولتی، ضمن انجام بررسی های لازم و اعلام نیاز مصرف خود به این سازمان برای تدارک سم مربوطه، اقدام به خرید سموم صدرالاشاره از شرکت های تدارک کننده مجاز و مصرف آن در کلیه مجموعه های خود با مسئولیت حقوقی شرکت مربوطه و ارائه تعهد نامه مبنی بر عدم توریع سموم مذکور در محدوده غیرمجاز تعیین شده، می نمایند.

● شرکت های بخش خصوصی و مراکز نگهداری غلات و مواد غذایی متقاضی مصرف سموم آلومینیوم فسفاید، که تحت نظارت مراکز دولتی نمی باشند، لازم است نیاز خود را از طریق عقد قرارداد با شرکت های ضدعفونی و دفع آفات نباتی مورد تأیید سازمان حفظ نباتات کشور، جهت ارائه خدمات فنی رفع نمایند. ثبت کلیه اطلاعات مربوط به تأمین نیاز شرکتهای مصرف کننده باید در سامانه مانیتورینگ سازمان حفظ نباتات انجام گیرد.

همچنین شرکت های تدارک کننده در هنگام تحویل کالا، بایستی اطلاعات لازم را در خصوص تامین نیاز این شرکتها در سامانه مانیتورینگ سموم کشور با اعلام فروش طی مناقصه ثبت نمایند./

.

توضیح: سموم تدخینی فسفید آلومینیوم موسوم به قرص برنج برای از بین بردن آفات انباری و فسفید منیزیوم برای از بین بردن جوندگان زیان آور (موش ها) کاربرد دارند. این سموم جزو سموم بسیار سمی و کشنده برای انسان به شمار می روند.